Lundqvist förväntansfull inför Silverstone

Åtta veckor – så länge har Linus Lundqvist och hans konkurrenter fått vänta på sidolinjen under det långa sommaruppehållet i Euroformula Open. Nu är det dock äntligen dags att ge sig in i hetluften igen när mästerskapet återupptas på brittiska Silverstone; och det gör det bokstavligt talat med full kraft.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication

Ett stort samtalsämne inför höstens återstående tävlingar har varit den korrigering av motorreglementet som nyligen presenterades av Euroformula Open-organisationen. Från och med Silverstone överger serien det verktyg för prestandautjämning, i branschen kallat Balance of Performance (BoP), som tidigare varit på plats för att jämna ut förutsättningarna mellan de tre motoralternativen HWA (Mercedes), Spiess (Volkswagen) och Piedrafita (Toyota).

Istället återinförs nu samma regelverk som varit på plats i andra Formel 3-baserade mästerskap under de senaste åren, där prestandan endast kontrolleras av en 28 millimeters restriktor – identisk på alla bilar – som reglerar luftflödet till motorerna.

– Först och främst känns det väldigt bra att vi äntligen är tillbaka på banan igen, säger Linus Lundqvist. Det har varit ett långt uppehåll och jag har verkligen saknat racingen. Silverstone blir en mycket intressant tävling på många sätt. Vi vet ännu inte hur de nya regelförändringarna kommer att påverka oss i förhållande till våra konkurrenter, men vi har varit lite efter på motorsidan den här säsongen och jag tror att det här jämnar ut förutsättningarna mer.

Lundqvist och hans team, Double R Racing (HWA-motorer), gjorde för några veckor sedan sällskap med det rivaliserande Carlin-stallet (Spiess) i ett gemensamt test av det nya motorreglementet på Snetterton-banan i England. Varvtiderna förbättrades med uppemot en sekund tack vare den högre effekt som nu kan plockas ut.

– BoP-reglementet tog bort en hel del effekt från motorerna, och det är den vi fått tillbaka nu, förklarar Linus Lundqvist. Jag märkte en tydlig skillnad i bilen på Snetterton. Framför allt i bottenregistret, på lägre varvtal, var kraften en helt annan. Det är lättare att få hjulspinn ut ur de långsamma kurvorna nu och därför tror jag också att däckslitaget kan komma att bli en större faktor under avslutningen av säsongen. Bilen är ännu roligare att köra nu!

Lundqvist beger sig till helgens tävlingar på Silverstone med goda skäl till optimism. Dels hoppas man alltså att den nya regelkorrigeringen ska neutralisera förutsättningarna i fältet, och dels körde Tyresö-sonen precis innan sommaruppehållet hem sitt bästa resultat så här långt i år med en tredjeplats på österrikiska Red Bull Ring.

Dessutom var det just på Silverstone som Lundqvist för snart ett år sedan säkrade guldet i det brittiska Formel 3-mästerskapet; en framgång som gjorde honom till den förste svensken på 38 år att vinna den anrika brittiska F3-titeln.

– Jag tar ingenting för givet, men det finns definitivt goda skäl att hoppas på ett bra resultat den här helgen, avslutar Linus Lundqvist. Silverstone är den bana jag kan allra bäst på hela kalendern. Jag vann två race plus säkrade titeln där förra året, och det är också teamets hemmabana. Dessutom lärde vi oss mycket om bilen och däcken i Österrike inför uppehållet och fick med oss en pallplats därifrån. På pappret bör detta kunna bli en bra helg för oss, men vi kommer inte veta var vi står på riktigt förrän i kvalet på lördag.

Helgens Euroformula Open-tävlingar inleds med fri träning på fredag. Det första kvalet och racet körs på lördag, följt av ytterligare en kval/race-dubbel på söndag.

Linus Lundqvist går in i den avslutande tredjedelen av årets säsong som sexa i förarmästerskapet, men är bara 24 poäng bakom nyzeeländaren Liam Lawson som just nu innehar bronsplatsen. Totalt återstår maximala 162 poäng att köra om innan säsongen ska summeras.

Pin It on Pinterest