Tidemand vill visa framsteg i Wales

Debuten med M-Sports Ford Fiesta WRC på grus är gjord och nu ser Pontus Tidemand fram emot chansen att både visa framsteg och fortsätta sin utveckling på just grus. Med oberäkneligt väder och långa tävlingsdagar, väntar ännu en tuff utmaning när VM-klassikern Wales Rally GB drar igång på torsdag.

Foto: @World/M-Sport

– Wales Rally GB är en tävling jag verkligen gillar och som passar min körstil rätt bra. Vetskapen om att jag har gjort bra ifrån mig där tidigare ger mig mer självförtroende, men jag är också väl medveten om att jag tävlar mot de bästa förarna i världen och jag är fortfarande i läroprocessen, säger Pontus, som vid sina tre tidigare tävlingstillfällen i Wales tagit en seger och två andraplaceringar i WRC 2-klassen.

Det turkiska VM-rallyt för några veckor sedan var Pontus första tävling på grus med den nya generationens WRC-bil. Som ett av de svåraste eventen på VM-kalendern, var det en krävande grusdebut, men Pontus och hans kartläsare Ola Fløene gjorde en stabil insats och slutade nia samtidigt som de fick värdefull erfarenhet för att kunna ta ytterligare kliv framåt.

– Den sista dagen i Turkiet kände jag verkligen att jag hade hittat rätt inställningar och kunde köra på mitt sätt, vilket också märktes på tiderna, berättar Pontus. Min förhoppning nu i Wales är att vi kan fortsätta där vi slutade. Vi hade ett bra test med teamet förra veckan och jag känner mig mer och mer hemma i bilen. Wales Rally GB blir bara vår andra tävling på grus med Fiestan men jag siktar på att få visa att vi utvecklas i rätt riktning.

Vägarna i Wales är kanske inte de mest tekniskt krävande, men de blir snabbt förrädiska när de är blöta – och blött väder brukar i regel Wales Rally GB årligen bjuda på. Det omväxlande vädret i kombination med långa tävlingsdagar ger inte mycket utrymme för avslappning – uthållighet och förmåga att läsa av vägarnas föränderliga grepp är två faktorer som väger tungt.

– Den största utmaningen i Wales är alltid det oberäkneliga vädret. Det är svårt att förutspå exakt vad man möter under sträckorna som är det svåra. Man måste vara förberedd på allt – regn, dimma, lera och konstant omväxlande grepp. Sträckorna har också olika karaktärer beroende på vilket område vi kör i, så det är också viktigt att kunna anpassa sig till de här förändringarna, förklarar Pontus.  

Hela 22 sträckor på drygt 312 kilometer totalt väntar de tävlande ekipagen under helgen. Nytt för i år är att serviceplatsen flyttar från Deeside där den tidigare huserat, och istället blir det kustorten Llandudno som står värd för rallybasen. Efter torsdagen startceremoni i Liverpool körs en publiksträcka på motorbanan Oulton Park och sedan väntar tre dagars fight på vidsträckta skogsvägar, inklusive några av VM-seriens mest legendariska sträckor.

Foto: @World/M-Sport

Pin It on Pinterest