Viktiga förberedelser i RallyX

Uppladdningen inför rallycross-VM går via RallyX. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer till start med två bilar vid premiären i Höljes 14-15 maj.

– Det ska verkligen bli roligt att komma igång med tävlingsmomenten igen, och mot ett bra startfält dessutom, säger Johan Kristoffersson som får hela arton konkurrenter i Supercar-klassen.

Huvudfokuset för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS är förstås nya världsmästerskapet med elbilar, men där ligger premiären några månader bort. Många saker behöver komma på plats innan dess och allt går inte att göra hemma i verkstaden eller vid skrivbordet.

– Vi behöver få igång vår infrastruktur för hela teamet och dessutom testa en del komponenter som är samma för de gamla bilarna och för de nya elbilarna, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter:

– Vi har byggt tävlingsbilar i många år, men den här gången står vi inför helt nya utmaningar och eftersom möjligheterna att testa med de nya elbilarna är mycket begränsade så behöver vi ta alla möjligheter att komma ut på tävlingsbanorna.

– Dessutom vet vi av erfarenhet att RallyX är en utmanande serie, med duktiga arrangörer och bra startfält.

I VM kommer det värmländska teamet köra med tre bilar, där än så länge fyrfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson är den ende som har annonserats som förare. I RallyX blir det två bilar till start i Höljes. Regerande mästaren Johan kommer att köra båda dagarna i den gamla egenbyggda VW Polon medan en nyinköpt supercar av samma märke kommer att delas mellan unga förmågorna Nils Andersson och Gustav Bergström.

Andersson tog hem SM-guldet i Lites förra året och slutade tvåa i RallyX Nordic, numera med namnet RallyX. Nu får han chansen i värstingklassen, men ligger lågt med sina resultatmässiga ambitioner.

– Härligt att få testa en supercar. För mig handlar det om att samla rutin och lära mig så mycket som möjligt inför kommande uppgifter, vad det nu än blir. Och att få köra på den bana jag kan allra bäst och har lyckats bra på är extra kul, säger Andersson, som kommer att ta hand om lördagens tävling medan Bergström kör söndagsracet.

Gustav debuterade i rallycross i Lites-klassen förra året och kommer i år att köra Carrera Cup Scandinavia för Kristoffersson Motorsport. I Höljes blir det debut i rallycrossens toppdivision och testat har han gjort på samma bana. En viss skillnad i effekt noterades.

– Det kan man lugnt säga. Men testet kändes ändå väldigt bra. Bilen är mer lättkörd och följsam än Lites-bilen, tycker Bergström, som även han är försiktig med sina förhoppningar inför RallyX-premiären.

– Det blir mer som en träning, inga större förväntningar.

Tommy Kristoffersson förklarar nyttan med att ha mer än en bil igång under tävlingshelgen i rallycrossmetropolen:

– Det är mycket personal som ska trimmas ihop inför VM och till stor del är det samma mekaniker och ingenjörer vi har med oss på den här resan.

RallyX bjuder på ett grandiost startfält i Supercar. Hela nitton ekipage är anmälda till premiären. Johan Kristoffersson tycker att det stora intresset är förståeligt.

– Det är en bra serie, med fina arrangemang. Dessutom ligger tävlingarna rätt i tid och erbjuder mycket körning.

Johan menar också att det är ett utmärkt tillfälle att testa detaljer som inte enbart har med själva tävlandet att göra.

– Det är mycket som ska fungera, med trailer, tält och en massa utrustning. Det låter som en enkel sak att testa på hemmaplan, men det är först när man kommer ut på tävling som man får klart för sig vad man borde ha packat ner eller vad som inte funkar. Tävlar man mycket blir man bra på att tävla!