Racing

Rosenqvist i första startled till Indy 500

Felix Rosenqvist kommer att starta storloppet Indianapolis 500 från första led efter att ha kvalat in som trea till ”The Greatest Spectacle in Racing” – ogreppbara 0.1 mph från pole position.

Rosenqvist var i storslagen form under en historisk kvalhelg på Indianapolis Motor Speedway, och tog sig hela vägen till det avgörande momentet Firestone Fast Six efter att ha toppat båda de två föregående kvalpassen.

Foto: INDYCAR, Arrow McLaren.

Väl i avgörandet slog Rosenqvist – som allra sista bil ut på banan – till med ännu ett nytt personbästa över de beryktade fyra kvalvarven, där medelhastigheten klockades till hisnande 234.114 mph (376.7 km/h).

Försöket var oerhört nära att ta Arrow McLaren-svensken hela vägen fram till pole position, men räckte inte riktigt fullt ut mot rivalerna Alex Palou och Rinus VeeKay som med minsta möjliga marginal klämde sig in precis före.

Luckan mellan Rosenqvist och Palous pole position-notering (234.217 mph) skrevs till slut till osannolika 0.1 mph efter 16 kilometers körning; motsvarande sju hundradelar av en sekund.

Både Palou, VeeKay och Rosenqvist körde fortare än det tidigare pole-rekordet på Indy 500, vilket innebär att de tillsammans utgör det snabbaste första startledet i den anrika tävlingens mer än hundraåriga historia.

– Det blir inte mycket jämnare än så! Det är rätt galet när man tänker på det, kommenterar Felix Rosenqvist. Det kändes som att vi inte riktigt fick till det fullt ut i Fast 6. Det är något vi får kolla upp, men oavsett vilket är det fenomenalt med första startled till Indy 500. Stort tack till hela gänget på Arrow McLaren och på Chevrolet. Det är extremt tight i toppen och jag är så stolt över hela teamet. Alla gjorde allt de kunde för att klämma ut precis allt ur bilen idag.

Rosenqvist kommer att inleda loppet nästa helg som bäst placerade Arrow McLaren-bil. Smålänningen blir samtidigt den blott andre svensken genom tiderna att starta Indy 500 i första led, 25 år efter att Kenny Bräck också han startade trea i 1998 års upplaga.

– Nu är den här kvaltortyren över, särskilt för mekanikerna, avslutar Felix Rosenqvist. Det är en mäktig upplevelse bakom ratten, men gänget som arbetar med bilen har fått slita hårt för att sätta oss i den här positionen. De förtjänar lite återhämtning nu, även om vi är tillbaka på banan igen i morgon. Nu ställer vi om till ”race mode” igen med fullt fokus på att försöka ta hem det här nästa söndag.